Nu är det dags att gå och krama kudden.. Halsen är fortfarande lite irriterad så jag ska nog vara glad att sambon jobbar natt i natt, han kommer inte hem förrän straxt innan jag måste gå upp. Annars hade det nog varit risk att han hade fått sova på soffan igen hihi
Nej, nu åker tv:n av och nattkläderna på!
De bästa sätten att bli av med telefonförsäljare. Skulle inte detta fungera så skulle jag bli chockad hihi
Försäljaren: (Presenterar sej)
Du: -Vänta lite, jag ska bara byta telefon...
*Klick* (lägg på luren)
Om dom börjar med att säga "Hur mår du idag?" svara, "Varför vill du veta det?" Eller så kan du säga "Vad glad jag är att du frågade, därför att ingen verkar bry sig nuförtiden och jag har så många problem, min ischias blir bara värre, mina ögonfransar trillar av, min hund dog precis...." När de försöker sälja igen så fortsätt bara att prata om dina problem.
Denna fungerar bäst om du är kille:
Telefonförsäljare: "Hej, mitt namn är Hanna och jag företräder säljföretaget...." Du: " Häng kvar en sekund....(Några sekunders paus)
Okej, (prata med hes, sexig röst) Vad har du på dig?"
Gör några glädjetjut och låt glad och överraskad. "Hanna!! Är det verkligen du? Kära nån! Hanna, hur har du det?" Förhoppningsvis så får Hanna ett par sekunders huvudbry medan hon försöker komma på vem i hela friden du är och hur ni känner varandra
Säg "Nej" upprepade gånger. Se till att varje nej inte låter likadant och fortsätt att mala på även när dom pratar. Detta är roligast om du klarar av att hålla på tills dom lägger på.
Låt personen säga allt sitt medans du sitter helt tyst och lyssnar. När personern frågar om du vill köpa produkten säger du:
- Jag hörde inte riktigt vad du sa, kan du ta allt igen fast med Kalle Anka röst?
Säg att du jobbar för samma företag. Exempel:
Telefonförsäljare: Hej, det är Nisse från Bonniers.
Du: Bonniers!! Oj, dom jobbar jag också för! Var ringer du ifrån?
Telefonförsäljare: Öhhh.. Uppsala.
Du: Häftigt, så det sitter ett gäng där. Hur är affärerna/vädret? Synd att företaget har en policy som hindrar att vi säljer till anställda. Äsch, Vi hörs!
Säg till telefonförsäljaren: "Tyvärr, jag kan inte prata just nu, men kan inte jag få ditt hemnummer så kan jag ringa när jag har bättre tid." När dom lite besvärat svarar att de inte kan ge ut sitt hemnummer säg, "Jag förstår, du vill inte att främlingar ringer hem till dig! Nu vet du hur jag känner det."
Säg till försäljaren när han ringer; -Min tid är dybar, jag tar 500 kr i timmen, du kommer att behöva mitt bankkontonummer (räkna upp siffrorna, helst flera gånger och be dem läsa upp det). Okej, fick du med det? Jag tar tid från och med nu! Nå, vad vad det nu du ville...?
attis
7 juni 2009 23:49
Hej vännen. jag känner mej lite piggare idag. Tror oxå det beror på solstrålarna. Visst kan man bli glaen på dessa telefonförsäljare. Bra förslag du har här.
Natti,natti.
Kramen
http://attisblogg.blogg.se
Elisabeth
8 juni 2009 00:02
Tack för fin kommentar. Ska försöka komma i säng nu, men ville få iväg denna. Det var inte heller din blogg jag hade i åtanke som "negativ". /Är för övrigt med i NIX sedan några år tillbaka och det SKA funka. De som får ringa en är sådna man är kund till, ingen annan, då är det ett brott helt enkelt. Kram
http://elisannw.bloggagratis.se
Kjell
8 juni 2009 00:03
Finns nog ingen som gillar telefonförsäljare men å andra sidan så försöker de bara få ihop en inkomst.
Man kan bara säga att man inte är intresserad & lägga på.
Jag har också fått lära mig att om man inte tar sig tid och talar om för försäljaren att man inte är intresserad & vänligt men bestämt ber dem ta bort telenummret ifrån listorna kommer de bara ringa igen men med något annat fantastiskt erbjudande.
Är du registrerad i Nix?
http://my2cent.bloggagratis.se
Bettan
8 juni 2009 06:41
Ha, ha, tack för alla braiga tips du delar med dig utav.
Jag ska testa nästa gång, jag är ju alltid så snäll och lyssnar och ibland så köper jag för att jag tycker synd om dom.
Kram
http://coolbettan.blogg.se
Lena
8 juni 2009 06:50
Morning, bra tips :) ja tänk vad härligt det är att ha såna ullbollar omkring sig , det är helt ljuvligt :) Just nu busar dom för fulla muggar :) ha en fin dag
Kram lena
http://www.metrobloggen.se/caromb
Lena
8 juni 2009 07:23
Ha ha! Härliga tips om att slippa de hemska telefonförsäljarna. Själv så bytte jag till hemligt nummer. Jag hade stora problem med dem.
Godmorgon! Ha en härlig dag. :)
http://celena.blogg.se
Nett
8 juni 2009 07:44
Haha, bra tips.. för är det något man kan bli irriterad på så är det telefonförsäljare. Hoppas att du har mindre ont i halsen idag *kram*
http://www.metrobloggen.se/nett
*tingeling*
8 juni 2009 07:56
God morgon i stugan! Iblan blir man så less på försäljare, framför allt då dom inte begriper att man inte ska ha nått, suck... hoppas du fått sova och känner dig piggare idag :)
http://www.metrobloggen.se/hyttabytt
attis
8 juni 2009 08:40
Gomorron i stugan. Vi har hemtelefon via internet och där kan tydligen inte NIX göra nåt. Vad härligt att du mår bättre. Inget roligt att bli sjuk den här årstiden. Idag är det vackert väder här. Äntligen.
http://attisblogg.blogg.se
vivi
8 juni 2009 08:40
Stackare, inte roligt att vara krasslig när man är ledig! Hoppas att du har blivit mycket bättre nu!
Tack så mycket för kommentaren om huset, vi älskar det, det är itne stort med det räcker bra för oss och våra två små lurviga :)
Hoppas du får en härlig dag idag innan du börjar jobba! Kram
Ps Ha ha ..jag har faktiskt under en hemskt tid jobbat som telefonförsäljare och man har hört mycket konstigt :P Ds
http://www.missvivis.bloggagratis.se
Sussi
8 juni 2009 08:44
Jag är registrerad i NIX men dom man redan är kund hos eller har varit ringer ju och ska sälja massa nyheter.. Det är jobbigt nog det :-)
Eva
8 juni 2009 08:59
Hoppas du mår bättre idag. Det är inte kul att vara sjuk denna tid. Själv har jag också något skit i näsan, hade ont i halsen igår, men den verkar bättre idag, tack och lov :).
Näsan får jag nog dras med ett tag till.
Kram kram
http://www.gruddelin.bloggagratis.se
Anki
8 juni 2009 09:30
Testa skulle det givetvis vara
Elisabeth
8 juni 2009 10:01
Jo, jag håller verkligen med dig, har själv fått en del samtal från företag där jag är kund, t.ex Telia och är inte speciellt förtjust. Försöker hitta någon lämplig förklaring/orsak till att jag inte kan ta emot samtalet. Det kan bli ett riktit malande.
http://elisannw.bloggagratis.se
annika
8 juni 2009 10:27
Eftersom jag är företagare får jag HUR många säljsamtal som helst. En del är så otroligt oförskämda! Mycket värre än mot privatkunder.
Dom vet inte att jag är ett enmansföretag, så när dom t ex frågar efter ekonomichefen säger jag: "VÄntaaa...ska se...nä, han har precis gått ut...." :)
Majsan47
8 juni 2009 13:39
Ja det var bra tips. Jag brukar ju vänligt men bestämt säga ifrån och oftast hinner de inte börja med sitt snack förrän jag avbrutit dem. Man blir verkligen så trött på alla som ringer om abonnemang och annat joks. Kram
http://www.metrobloggen.se/majsan47
Lotta
8 juni 2009 18:53
En variant som jag faktiskt har testat var denna:
Försäljaren: Hej, jag ringer från XXX har du tid en stund?
Jag: Nej, det har jag inte just nu men om jag får ditt hemtelefonnummer så kan jag ringa dig imorgon när du sitter och äter middag??
http://lottans.bloggagratis.se